TOP

Fra 13 til 12: Skønlitterære debutanter er fortsat en mangelvare på landets største forlag

Der udgives stadig forbavsende få danske skønlitterære debutanter på landets største forlag. 

Det konkluderer ‘Kulturen på P1’, der – ligesom sidste år – har gjort status over udgivelserne på landets fire største forlag: Gyldendal, Lindhardt og Ringhof, Politikens Forlag og People’s Press.

Hvor de fire forlag sidste år tilsammen stod bag 13 skønlitterære debut-udgivelser, lander tallet i år på 12. Med i optællingerne finder man desuden to navne – Tonny Vorm og Caroline Livingstone – som tidligere har stået bag ikke-skønlitterære udgivelser.

FAKTA

Skønlitterære udgivelser af debutanter på de største forlag i 2020

Gyldendal:
‘S’ af Simone Mørch Stjer
‘Døden er kun et øjeblik’ af Lisa Holmfjord
‘Maria’ af Malou Aamund
‘Ikke afsendt’ af Lærke Winther
‘Et andet billede’ af Nanna Wendt Sølvsteen

Lindhardt og Ringhof
‘Opkald fra mælkevejen’ af Bjørn Poulsen
‘Kære søster’ af Naiha Khiljee

Politikens Forlag
‘Bargums synder’ af Sofie Malmborg
‘Postkort fra Californien’ af Tonny Vorm

People’s Press
‘Brak’ af Caroline Livingston
‘Hjertebånd’ og ‘Hjerteblink’ af Marie Louise Cornelius
‘Ramt af dig’ og ‘Hvis jeg falder’ af Anne Thorogood

Vis mere

Lindhardt og Ringhof: Det handler ikke om antal

I 2019 viste det magre antal af skønlitterære debutanter sig blandt andet på Lindhardt og Ringhof, der tegnede sig for tre danske skønlitterære debuter.

Det tal er i år reduceret til to, men ifølge Sune de Souza Schmidt-Madsen, der er redaktionschef for skønlitteratur på Lindhardt og Ringhof, giver tallet isoleret set ingen grund til bekymring.

“Jeg har ikke lyst til at sætte tal på, hvor mange man behøver at udgive, for for mig handler det ikke om, hvor mange bøger man udgiver, men om hvor gode bøger, man udgiver,” siger han til Kulturen på P1.

Gyldendal: Lyrikken mangler

På Danmarks største forlag, Gyldendal, blev det kun til tre debut-udgivelser i 2019 – et antal, der ifølge forlagschef Simon Pasternak var markant under gennemsnittet og “for lidt”.

I år har forlaget hævet antallet til fem skønlitterære debutanter, men ifølge Simon Pasternak er det især ærgerligt, at alle debutanterne er prosaister.

“Vi havde ikke nogen lyrikdebutanter i år, og det er vi faktisk ret kede af, også fordi vi gennem de sidste 20 år kan se, at det er i lyrikken, de første diskussioner om noget opstår,” siger forlagschefen til Kulturen på P1.

Han påpeger, at Gyldendal næste år vil mønstre “7-8” debutanter, og at minimum én af disse vil være lyrikere. 

Redaktionschef: Forfattere skal være en del af den offentlige samtale

På Lindhardt & Ringhof anerkender Sune de Souza Schmidt-Madsen, at nåleøjet er snævert. Til Kulturen på P1 lægger han dog vægt på, at skønlitteraturen kun sjældent kan stå alene, og at landets forfatteraspiranter derfor gør klogt i at kigge andre steder end blot romanens vej. 

“Lad være med kun at fokusere på romanen. Skriv i alle kanaler. Skriv noveller og få dem udgivet. Skriv kronikker, deltag i debatter. For det er jo en meget, meget stor del af det at være forfatter, at man er en del af den offentlige samtale,” siger redaktionschefen.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk