TOP

Formand for Dansk Artist Forbund: Musikkens fællesskaber bliver svigtet – igen

Debatindlæg: Hele festival- og livemusikområdet – og dermed også mange led i den musikalske fødekæde – er blokeret, indtil myndigheder og politikere giver den afklaring, de skylder en af Danmarks mest hårdt ramte sektorer. Hvordan må vi samle publikum, og hvilken hjælp får vi? Svaret er længe ventet, og det er nu sidste time.

Den del af branchen, som samler store publikumsgrupper, har ventet længe på anbefalinger fra den regeringsnedsatte ekspertgruppe. Både arrangører, artister, musikere, crew og bookere er helt låste, indtil politikerne tager en beslutning om, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre.

I månedsvis har publikum glædet sig til sommerens store fælles liveoplevelser, og artister og arrangører har arbejdet for at gøre de oplevelser mulige. Men den manglende afklaring fra politisk hold gør, at ingen i branchen kan lave bindende aftaler. Når både restriktioner og kompensationsordninger er uafklarede, bliver den økonomiske risiko forbundet med liveevents for omfattende. Det efterlader artisterne og hele branchen i et ingenmandsland. I sidste ende vil det gå ud over publikum, og det sætter en i forvejen presset sektor unødigt på prøve.

De økonomiske konsekvenser er allerede tydelige. Eksempelvis har Kodas medlemmer i 2020 mistet 76 procent af deres indtægter via rettighedsorganisationen, liveomsætning i Europa er reduceret med 90 procent, og krisen trækker lange spor i hele branchen.

Der kunne have været flere svar

Betydningen af sommerens kultur-events kan umuligt komme bag på kulturpolitikere eller sundhedsmyndigheder. Vi leverer fællesskab, sammenhængskraft og livskvalitet – og en seriøs omsætning i oplevelsesøkonomien.

Festivalerne er en vigtig kulturel motor og en stor del af danskernes kulturforbrug. Hver femte voksne dansker tager på en eller flere musikfestivaler (2019-tal), og livekulturens omsætning skal tælles i milliarder. Alene på musikområdet omsatte livekoncerterne for 6,1 milliarder kroner i 2019.

Det er et tab for branchen, som også bliver et tab for samfundet. 

Evidens mangler og afklaring udebliver

Derfor er det kilde til frustration og undren på tværs af hele branchen, hvorfor der ikke på et langt tidligere tidspunkt er skaffet evidens for smittespredning ved kulturelle events. Alle udenlandske forsøg peger i retning af, at det er ganske sikkert at gå til koncert eller på museum. 

I Dansk Artist Forbund har vi siden krisens start efterlyst danske forsøg. Myndighederne skylder at basere fortsatte, stramme restriktioner for nedlukning på evidens, og politikerne skylder at garantere og iværksætte kompensation, som virker.

For mens andre dele af samfundet åbner, er livebranchen fastfrosset. Det ligner skævvridning, når store varehuse og fodbold bliver anset som en nødvendighed og en mulighed, mens fortsatte restriktioner for koncerter forbliver udokumenterede. Den åbenlyse nedprioritering stemmer ikke overens med danskerne ønsker og skaber frustration i en i forvejen presset sektor.

Festivaler, spillesteder og artister har allerede peget på løsninger. Politikere og myndigheder skylder svar på – hellere i går end i dag – hvordan sommerens liveoplevelser kan blive til virkelighed, og hvilken hjælp der kommer, hvis det ikke bliver tilfældet.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk

Artist og formand for Dansk Artist Forbund.