TOP

Forlaget Gladiator hilser mulige partnerskaber velkommen: “Det må ikke være på bekostning af kvaliteten og fagligheden”

Siden forlaget Gladiator blev en realitet for seks år siden, har det været forlagets ambition at være frit og i opposition til de store og mere etablerede af slagsen.

Sådan skal det fortsat være. Men nu åbner det lille forlag døren på klem for mulige samarbejdspartnere. Det oplyser medstifter Jakob Sandvad til Mediawatch.

“Gladiator er god litteratur og et godt stærkt fagligt miljø omkring litteratur. Det er det vigtigste, at det findes om tre år. At have kræfter og penge til at blive ved med at gøre det. Det er vores mål,” siger han til mediet.

Og vejen til målet kan være at indgå partnerskaber med de store forlag, mener Jakob Sandvand, der samtidig slår fast, at forlaget ønsker at udvikle og ekspandere – uden at gå på kompromis med kvaliteten og fagligheden.

Derfor er det også kun på en række parametre, at Gladiator ønsker, at samarbejder skal spille ind. Det er blandt andet abonnementsordninger, undervisningsmateriale og udvikling af skoler som forlagets forfatter- og redaktørskole. 

Det kræver til gengæld, at en kommende samarbejdspartner og Gladiator har nogle fællesinteresser, mener Jakob Sandvad. Han understrejer, at forlaget ikke er til salg og i fare for at forsvinde, som vi så det med forlagene Rosinante, Høst & Søn, Cicero, Pretty ink og Flamingo, der ophørte som selvstændige forlag og blev ført videre under Gyldendal tidligere i år. Noget, der kunne mærkes hos Gladiator.

Det er ellers ikke fordi, Gladiator ikke har udviklet sig siden starten i 2013. Tilbage i 2014 etablerede de en forfatterskole, og tidligere i år satte de en redaktøruddannelse i søen.

Samarbejder med andre forlag er ikke helt nyt for Gladiator. Forlaget indgik for nylig et samarbejde med People’s Press om udgivelsen af Gladiators første lydbog. Og netop lydbøger er et af de markeder, forlaget fremover er åben over for, slår medstifteren fast.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.