TOP

Forlaget Clio mister millioner efter international satsning

Sidste år var ikke et godt år for forlaget Clio, der udvikler og sælger digitale læremidler og læringsteknologi til grundskoler. Større omrokeringer og ændringer i virksomheder gjorde, at de i 2018 havde et underskud på 10,5 millioner kroner før skat og en bundlinje på -8,2 millioner kroner. Det skriver Mediawatch.

Men ifølge den adm. direktør, Jesper Eiby Christensen, går udviklingen i virksomheden den rette vej.

“Vi har vækstet forretningen signifikant på toplinjen – ikke mindst i udlandet, hvor vi siden 2016 har været tilstede i et svensk marked i vækst og vokser hurtigere end markedet. Samtidig er vi lykkedes med at øge vores markedsposition i et presset dansk marked, hvor der ikke længere er tilskud,” siger han til Mediawatch.

Med Jesper Eiby Christensen ansættelse i 2018 blev forlagets fokus ændret og rettet mere mod teknologiudvikling og internationalisering af selskabets produkter. Det skete samtidig med, at statens tilskud til kommunernes indkøb af digitale læremidler blev udfaset. Derfor kan sidste års millionunderskud ses som et resultat af, at Clio satser på at udvikle læringsteknologi målrettet et globalt marked, siger direktøren.

”Målet har været at gøre Clio til en internationalt skalerbar techvirksomhed frem for et mere rendyrket dansk forlag. Den rejse er vi stadig på,” siger han til Mediawatch.

Clio har i dag brugere fra Asien, Nordamerika, Sydamerika og det øvrige Europa, hvorimod selskabet for et år siden kun opererede i Danmark og Sverige. Det første produkt målrettet det globale marked blev lanceret i maj og er nu udbudt i 35 lande.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen.