TOP

Forlag skruer op for events: Forfatterne skal møde deres læsere

Det er ikke nok, at forfattere skriver bøger. De skal også ud i landet og møde de mennesker, der hiver bøgerne ned fra hylderne i landets bogbutikker.

Det er meldingen fra landets tre største forlag, der mener, at det i dag er næsten obligatorisk for forfattere at komme ud blandt deres læsere, fordi det ikke længere er tilstrækkeligt blot at udkomme. Det skriver Mediawatch.

Ifølge mediet melder både Gyldendal, Lindhardt & Ringhof og Politikens Forlag ud, at de vil intensivere deres arbejde med forfatterevents yderligere, selvom de i forvejen har stor fokus på området. Således tæller listen over planlagte danske litterære events og festivaler i 2019 foreløbig mere end 20.

Hos Gyldendal ser man forfatterevents som noget, der ikke alene kan give læserne en oplevelse af merværdi, men også som noget, der skaber rammerne om mere end bare det skrevne ord.

“Vi vil gerne skrue op for mødet mellem forfatterne og læserne (..) I stedet for at have den her isolerede læseoplevelse vil vi gerne være rammen om litteraturen som adgang til sociale fællesskaber – enten ved at arrangere det på forlaget eller rundt om i landet. Vi vil vise, at litteraturen ikke kun lever på bogsiderne,” siger Gyldendals administrerende direktør, Morten Hesseldahl, til Mediawatch.

Forlaget har netop ansat deres første dedikerede eventchef, hvilket følger en tendens, der allerede startede hos Lindhardt & Ringhof for tre år siden. Forlaget, der forventer at runde omkring 100 arrangementer i løbet af året, vil gerne have deres forfattere ud i landet – ikke kun i København.

“Der er ufatteligt meget gang i det litterære Danmark lige nu. Og jeg kan bedre lide, at vi er ude i landet, end vi sidder fast inde på de fine adresser i København. Jeg kan virkelig godt lide, når forfatterne tager turen rundt i de yderste afkroge, fordi det er så vigtigt at få bredt forfatterskaberne ud,” siger Lindhardt & Ringhofs administrerende direktør, Lars Boesgaard, til Mediawatch.

Ifølge mediet er de tre forlag enige om, at events ikke anses for værende et selvstændig forretningsområde. Det skal i stedet ses som en integreret del og et nødvendig led i en udgivelsesproces, hvor events skaber en merværdi til bøgerne, som både læsere og forfattere kan til- eller fravælge.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test