TOP

Forfattere og forlag kæmper for opmærksomheden

Hvert år stiger antallet af bogudgivelser i Danmark, og i et broget landskab af ny litteratur bliver det stadig sværere for forfattere og forlag at opnå den opmærksomhed, der i sidste ende skal give brød på bordet for forfatterne.

Det skriver fagbladet for den danske bogbranche, BogMarkedet, der har set nærmere på, hvordan nye bogudgivelser alligevel kan få opmærksomhed på bogmarkedet i dag.

Ifølge fagbladet er det afgørende for forfatternes succes, at deres navne i høj grad bliver det centrale element i brandingen. Så hvor man tidligere fokuserede meget koncentreret på den enkelte udgivelse, fokuserer man i dag mere på forfatteren og dennes profil – ikke mindst forud for en massiv branding af den enkelte udgivelse.

“Forfatteren skal iscenesætte sit forfatterskab og brande forfatternavnet frem for at fokusere på sine bøger. Bøgerne bliver hurtigere en gammel nyhed, men forfatternavnet lever længere. Groft sagt,” skriver BogMarkedet.

Det betyder også, at forlagenes rolle i markedsføringshenseende langt hen ad vejen er blevet at brede offentlighedens kendskab til de enkelte forfattere, samt at søge deres anerkendelse fra læserne.

Det sker blandt andet gennem vejledning i brugen af sociale medier – såsom Instagram og Facebook – som brandingplatform. Den vejledning starter allerede flere måneder før udgivelsen, og den er vigtig, fordi forfatteren selv bærer det største ansvar i sidste ende.

“Erfaring har jo vist, at læserne er meget mere interesserede i at høre om og lytte til forfatteren i stedet for forlaget, så det er kun begrænset, hvad vi som forlag kan gøre. Vi oplever dog, at det gør en stor forskel, om forfatterne er aktive på sociale medier, og om de er til stede på de forskellige messer, så det opfordrer vi til, at de er,” siger Line Lybecker, der er redaktionschef, direktør og medejer af forlaget Ulven og Uglen.

Læs mere her.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test