TOP

Filmkonsulenter i opråb om ubalance mellem kønnene: “Åbn øjnene. Kig jer omkring på samfundet”

Det er ikke kun i musikbranchen, at kønsbalancen tipper til mændenes fordel. I et opråb fra Det Danske Filminstitut (DFI) opfordrer to filmkonsulenter den danske filmbranche til at åbne øjnene og se sig omkring. Efter deres mening afspejler de film, der modtager støtte nemlig ikke det danske samfund – og det skyldes blandt andet den ulige balance mellem mænd og kvinder på det store lærred. 

Silje Riise Næss og Kalle Bjerkø er filmkonsulenter i DFI. Den ene er kvinde, den anden mand, og det har overraskende vist sig at have stor betydning i forhold til, hvilke ansøgninger de modtager, skriver DFI.

Selvom begge konsulenter støtter op om DFIs ønske om at fremme diversitet i dansk film, kommer stort set alle ansøgninger fra kvinder ind i Silje Riise Næss’ indbakke. Siden januar har Kalle Bjerkø således kun modtaget én ansøgning fra en kvinde, resten fra mænd, hvor kønsfordelingen ser helt anderledes ud hos den kvindelige konsulent. 

Middelalderlig holdning til køn

“Jeg synes, det er en foruroligende mekanisme, at branchen tilsyneladende tænker, at hvis vi har en mandlig instruktør, går vi til Kalle, mens vi sender de kvindelige instruktører ind til Silje. Jeg har endda oplevet, at en producer fra et stort selskab direkte har spurgt mig, om jeg tog kvinder, eller de skulle ansøge hos Silje. Jeg tænker bare, ‘What?!” Det er jo tilbage til middelalderen og har intet med diversitet at gøre,” udtaler Kalle Bjerkø til DFI. 

Måske kan årsagen til den skæve fordeling findes i, at Silje Riise Næss i sit arbejde hos DFI har tydeliggjort sin holdning til diversitet og ligestilling. Hun er endda blevet kritiseret af Ole Bornedal og Peter Aalbæk Jensen for at fokusere for meget på kønspolitik i sit arbejde – hvilket DFIs direktør dog har afvist. 

Film skal produceres af og til de mennesker der er i samfundet

Ifølge filmkonsulenten selv har hendes holdning til emnet gjort indtryk i branchen, hvorfor hun lige nu oplever stor interesse fra kvindelige filmskabere. Men i en ideel verden søgte de kvindelige filmskabere støtte hos begge konsulenter, og derfor ønsker Kalle Bjerkø at give branchen et “vink med en vognstang”, både i forhold til at kvindelige ansøgere selvfølgelig også er velkomne hos ham, men i lige så høj grad i forhold til at filmbranchen generelt skal blive bedre til at afspejle samfundet. 

“Åbn øjnene. Kig jer omkring på samfundet. Vi skal producere film af de mennesker, der er i samfundet, og til de mennesker, der er i samfundet. Hvis der er 50 procent kvinder og 50 procent mænd, skal der være en 50/50-fordeling i film. Og når mennesker med anden etnisk oprindelse end dansk udgør 10 procent af befolkningen, skal det også afspejles i dansk film,” udtaler Kalle Bjerkø til DFI.

Som filmkonsulent kan man dog kun arbejde med de projekter, der kommer ind, hvorfor de to konsulenter har fundet det vigtigt at gøre opmærksom på problematikken i deres opråb. Ifølge Silje Riise Næss og Kalle Bjerkø skal DFIs konsulentordning gerne udgøre frontlinjen, når det kommer til udviklingen af dansk film, og hvis branchen ikke formår at følge med samfundet, er der risiko for, at dansk film bliver sat af. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på caroline@kulturmonitor.dk