TOP

Filminstruktør beskylder Planetarium for vildledning

Da filminstruktør Simon Bang for nylig tog sin ven med i Planetarium i København, var det for at se den anmelderroste dokumentarfilm ‘Apollo 11’ om månelandingen for 50 år siden.

Og filminstruktøren, der også er kunstmaler og storyboardtegner, havde store forventninger efter at have læst reklamer fra Planetarium om visningen af filmen i stedets specielle kuppelsal.

De forventninger blev dog på ingen måde forløst, for det var ikke helt den dokumentarfilm, han og vennen havde regnet med at se, der blev vist. I stedet var det en forkortet version af den originale dokumentarfilm, der desuden var blevet tilpasset kuppelsale.

Det har fået filminstruktøren op i det røde felt. For Planetarium har ikke været tydelige omkring, at der er tale om en forkortet version af ‘Apollo 11’, på trods af at de har brugt anmeldelserne af originalversionen som markedsføringsmateriale. Det skriver mediet Ekko.

“Optagelserne er blevet restaureret efter alle kunstens regler, men til ingen nytte i Planetariums biograf. Filmen egner sig slet ikke til kuppelvisning. Nærbilleder af unge, håbefulde astronauter bliver blæst op i 14 x 20 meter, så det ikke ligner ansigter, men snarere overfladen på Mars. Og ved splitscreen kan man se noget af en filmoptagelse i hver yderkrog af øjet, men centralt i synsfeltet stirrer man direkte ind i den sorte bjælke, der adskiller de to filmoptagelser,” siger Simon Bang til Ekko.

Intet sted på Planetariums hjemmeside fremgår det, at den såkaldte ‘First Steps Edition’-version af ‘Apollo 11’, som bliver vist i kuplen, er en halveret udgave af den film, anmelderne har kastet sine bevingede ord efter. Og det er vildledning, mener Simon Bang.

Alligevel vil Planetatrium ikke give ham de 150 kroner retur, som billetten har kostet.

“De var venlige, men grundlæggende kolde i røven. Planetarium kan ikke se problemet i, at de sælger noget andet end det, de reklamerer med. De lokker med Rolls-Royce og giver os en Skoda. Det er ikke bare vildledende markedsføring, men også ødelæggelse af et stort filmisk værk,” siger han til Ekko.

Men det er Thomas Louis Vadont, digital redaktør i Planetarium, ikke helt enig i. Han anerkender, at de godt kunne have været mere præcise i markedsføringen, men samtidig mener han, at forbrugerne også selv må gøre en indsats.

“Vi var ved lanceringen ikke opmærksom på, at der fandtes forskellige marketingmaterialer til de forskellige versioner af filmen. Det har vi justeret efterfølgende, således at vores marketing og kommunikation nu stemmer helt overens med den version, vi viser i Planetarium (…) Jeg vil gerne tilføje, at det også er lidt op til folk selv at lave research. Gør man ikke det, så kan man jo altid komme til at lave et fejlkøb. Som forbruger har man en undersøgelsespligt,” siger han til Ekko.

At filminstruktøren ikke mener, at ‘Apollo 11 – First Steps Edition’ egner sig til kuppelvisning, særligt fordi der i Planetarium er tale om en såkaldt splitscreen med to adskilte skærme, giver Thomas Louis Vadont ikke meget for.

“Så må han dreje hovedet lidt til højre eller venstre. Nu stopper det! Hvis han ikke er interesseret i at vende hovedet, så har han simpelthen valgt den forkerte biografsal,” slår han fast overfor Ekko.

Læs et mere detaljeret forløb her.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test