TOP

Fiktive forlagspriser vildleder: Saxo.com har brudt reglerne og ændrer praksis

Saxo.com A/S har handlet i strid med markedsføringsloven, når de har brugt udtrykket “forlagets pris”. Det har forbrugerombudsmanden vurderet, da markedsføringen i mange tilfælde var vildledende, da bøgerne ikke kunne købes hos forlagene. Derfor stopper Saxo.com nu med at bruge udtrykket.

Det skriver forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

Ifølge forbrugerombudsmanden har Saxo.com brugt udtrykket på trods af, at bøgerne ikke altid kunne handles på forlagets egen hjemmeside.

“Saxo.com har efter vores vurdering vildledt forbrugerne ved at give dem indtryk af, at de kunne spare penge ved at købe deres bøger hos Saxo.com i stedet for hos forlagene. Det forudsætter naturligvis, at bøgerne er til salg hos forlagene, hvilket ikke altid er tilfældet,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Udtrykket vurderes til at være vildledende. Derfor har forbrugerombudsmanden indskærpet over for Saxo.com, at de kun må bruge udtryk som “forlagets pris” og “vejledende pris”, såfremt prisen reelt er markedsprisen. 

Det vil sige, at Saxo.com kun må bruge udtrykket, hvis de kan dokumentere, at samme produkt bliver solgt til den samme pris hos et repæsentativt udsnit af de butikker, som er relevante at sammenligne sig med.

Saxo.com har taget kritikken til efterretning og har meddelt forbrugerombudsmanden, at de ikke længere vil bruge udtrykket.

I markedsføringsloven står der, at erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk