TOP

En transvestit, et geni og et kærlighedstrip: Her er vinderne af Iscenes publikums pris

Hvert år uddeler nyhedsmediet om scenekunst, Iscene, publikumspriser til årets kvindelige hovedrolle, årets mandlige hovedrolle og årets forestilling. Flere end 1000 læsere har været inde for at give deres besyv med, og i år går priserne til henholdsvis Signe Egholm Olsen, Jakob Madsen Kvols og forestillingen ‘Amadeus’.

Det oplyser iscene.dk.

Kvindelige hovedrolle
Signe Egholm Olsen vinder for, hvad Iscene beskriver som, ‘de forrygende fortolkninger af kvinder i alskens kærlighedskvaler og lykkestunder’ i forestillingen ‘I et forhold’ på Betty Nansen Teatret.
Det er kunstnerkollektivet ‘Sort Samvittighed’, der står bag forestillingen. I samarbejde med fire andre medlemmer spillede ‘I et forhold’ sig ligeledes til en Reumert-nominering for årets musical/musikteater.

“Hvordan ser et forelsket hjerte ud? Smukt og kaotisk som en trompetist på høje hæle i en sky af tyl? Og lyder afvist kærlighed vildt som perlebesat panik fra en trængende elguitar? Sort samvittigheds mascara-kvinder gik løs på den svære, vidunderlige tosomhed med fjer-musik og blomster-ord og skabte et syret og sårbart – ja, helt suverænt – kærlighedstrip,” beskrev Reumert-juryen forestillingen.

Mandlige hovedrolle
Mens Søren Sætter-Lassen i søndags vandt Reumert-prisen for årets mandlige hovedrolle i ‘Amadeus’, var det en helt anden, der løb med Iscenes publikumspris. Jakob Madsen Kvols vinder for sin præstation som transvestitten Frank-N-Furter i den legendariske musical ‘The Rocky Horror Show’ på Aarhus Teater.

Ligesom man kender fra Tim Currys præstation som Frank-N-Furter i filmatiseringen af kultmusicalen i 1975, formår Jacob Madsen Kvols ligeledes at ‘drage, frastøde og forføre på samme tid’, skrev Iscenes anmelder og gav i maj forestillingen fire stjerner.

Årets forestilling
Årets forestilling blev i år uddelt til ‘Amadeus’ på Det Kongelige Teater. Kasper Holten står for iscenesættelse, og castet består blandt andet af Søren Sætter-Lassen, Henrik Koefoed og Rosalinde Mynster.

Klaus Rothstein fra Iscene beskrev i januar forestillingen som en vild og vilter omgang, der var spækket med påhit og prøvelser, som tilsammen udgør en farvefuld og energisk skæbnehistorie om kunst, jalousi og magtspil.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk