TOP

Ekstraordinært hårdt 2020 for Det Nationalhistoriske Museum – besøgstal faldt med 71 procent

Rigtig mange museer har haft et hårdt 2020, men for nogle har coronakrisen været ekstremt hård. Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot endte i den meget tunge ende med et fald på hele 71 procent, skriver sn.dk.

Museet er gået fra et besøgstal på 284.825 gæster i 2019 til 82.264 gæster i 2020, hvor museet var lukket fra den 13. marts til 29. maj og igen fra 9. til 31. december. Det er udeblivelsen af de udenlandske gæster, der har været museets store problem. Normalt er to ud af tre gæster på Det Nationalhistoriske Museum fra udlandet, og selv om det lykkedes for museet at nå 60 procent flere danske gæster i juli, hvor andre museer havde halv pris på billetterne, har det ikke kompenseret for de manglende gæster fra udlandet. Det Nationalhistoriske Museum var ikke en del af sommerpakken med billetter til halv pris.

Overfor sn.dk ønsker museumsdirektør Mette Skougaard ikke at løfte sløret for, hvad det store fald i besøgende har betydet økonomisk.

“Det er klart, at museet med det faldende besøgstal har haft færre indtægter, Vi har været nødt til at tilpasse vores organisation i forhold til, at der ikke længere kommer 2.000 gæster om dagen. Det er noget, som har medført nogle svære beslutninger, for vi har været nødt til at indrette os på nye vilkår. Det giver ikke nogen mening for eksempel at have et hold studentermedarbejdere til at stå for Børnenes Danmarkshistorie i slottets kælder, når den holdes lukket,” siger hun.

Det Nationalhistoriske Museum har brugt en stor del af 2020 til at udvikle museets muligheder for at nå publikum via virtuelle udstillinger, og det arbejder fortsætter i 2021. 

Rettelse 26. januar kl 16.25: Det Nationalhistoriske Museum var ikke en del af sommerpakken med halv pris på entrébilletterne. Dette er nu tilføjet artiklen.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk