TOP

Ekspert: Museer presset til digital formidling af politikerne

Langt de fleste museer bruger digitale, interaktive muligheder for at fremme publikumsoplevelsen. Samtidig mener mange, at det er en nødvendighed for at kunne tiltrække besøgende i 2019. 

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Kristeligt Dagblad. De har spurgt 62 statsanerkendte, kulturhistoriske museer om digitale løsninger. Her svarede 61 ud af 62 museer, at de fandt digital formidling nødvendigt.

Professor i kulturformidling ved Københavns Universitet, Hans Dam Christensen, forklarer, at siden 1990’erne har museerne haft en stigende fokus på den digitale udvikling. Det har dog ikke altid været museumsledelsen selv, der så det som en nødvendighed.

“Museerne er fra politisk side blevet presset til at gå med på den her digitaliseringsbølge. Det er det, der har været uddelt midler til og det, museerne er blevet målt på. I evalueringer er der blevet givet anmærkninger, hvis museer og ikke anvendte nye digitale medier i formidlingsøjemed. Det har været et kulturpolitisk krav, fordi der har været antagelser om, at digitaliseringen fremmede formidlingen af museernes kulturarv, men der har faktisk aldrig været videnskabelig dokumentation for,” siger Hans Dam Christensen til Kristeligt Dagblad. 

Derfor mener han, at der er flere museer, der gør brug af digital formidling uden, at det egentlig fremmer museumsoplevelsen. 

Signe Lykke Littrup arbejder til dagligt som museumsinspektør på Frilandsmuseet nord for København. Hun vurderer, at langt de fleste museer godt er klar over, at den digitale formidling ikke nødvendigvis gør museerne mere interessante. Ifølge Signe Lykke Littrup havde man for 10-15 år siden en forventning om, at det digitale fokus ville øge demokratiseringen og øge interessen blandt unge gæster.

“Sådan gik det bare ikke, og museer har fået erfaring med det digitale nu og har mere realistiske forventninger. For det digitale kan løse noget, men ikke alt – og nogle ting er det analoge bedre til,” siger hun.

Undersøgelsen tager afsæt i Danmarks Statistiks tabel over kulturhistoriske museer fra 2017. 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk