TOP

Ekspert i ledelse skal hjælpe landets teatre med publikumsudvikling

Det er afgørende for landets teatres overlevelse, at de ikke kun har forestillinger på plakaten, men også et publikum til at overvære dem.

Netop derfor er det vigtigt at arbejde med, hvor og hvordan man bedst muligt møder sit nuværende og kommende publikum. For eksempel ved at stille sig selv spørgsmål som, hvad der skal til for at få flere i teatret, og hvilke teatervaner det lokale publikum har.

Den form for publikumsudvikling vil det nationale publikumsudviklingsprojekt Applaus nu hjælpe landets teatre med. Gennem 32 heldagsseminarer fordelt over hele landet vil Applaus formidle resultaterne af den nye nationale borgerundersøgelse ‘Perspektiver på publikum’, som offentliggøres i slutningen af januar i år.

Seminarerne vil i høj grad have fokus på at give teatrene redskaber til at arbejde publikumsfokuseret via strategi, publikumsundersøgelser, kommunikation og markedsføring.

Det hele har afsæt i et grundlæggende ønske om at skabe forandring med afsæt i ny viden, forklarer projektleder for Applaus Lene Struck-Madsen.

“Det har fra begyndelsen været vigtigt for os, at resultaterne fra undersøgelsen ‘Perspektiver på publikum’ kom ud og leve i de enkelte teaterorganisationer, så vi kan skabe den forandring, der skal til for at sikre et stort og mangfoldigt teaterpublikum,” siger hun.

En solid ramme

Til at stå for seminarundervisningen har Applaus hentet Søren Friis Møller, der er ph.d. i ledelse på kulturområdet, ekstern lektor på CBS, samt selvstændig konsulent i virksomheden culturaldemocracy.

Han skal bidrage til at formidle undersøgelsens resultater og til at inspirere teatrene til at gøre brug af publikumsudviklende redskaber, som de efterfølgende kan tage med sig videre i det daglige arbejde.

“Applaus skaber dermed en solid ramme om publikumsudvikling som strategisk indsatsområde for teatrene ved at understøtte og fremme klare mål, formuleret strategi og prioritering af publikumsudvikling i teaterorganisationerne,” lyder det.

Teatrene får på seminarerne også mulighed for at arbejde konkret med redskaber til publikumssegmentering og evaluering af de publikumsudviklingsindsatser, som igangsættes. Det er med til at gøre seminarrækkerne af afgørende betydning for dansk scenekunst, mener Søren Friis Møller.

“Disse seminarrækker over hele landet kommer til at få afgørende betydning for dansk scenekunst. I en tid, hvor en masse forskellige aktører konkurrerer om vores opmærksomhed som publikummer og kulturforbrugere, er et systematisk arbejde med segmentering et must. Jeg ser meget frem til at udforske de mange og længeventede muligheder som Applaus frembringer sammen med teatrene.” siger han.

Konkret får landets teatre tilbudt at deltage i to heldagsseminarer. Et i foråret 2020 og et i efteråret samme år, hvor der følges op på teatrenes arbejde og udfordringer. Seminarerne tilbydes i Nordjylland, Region Midtjylland, Aarhus, Odense, Region Sydsjælland, København.

Applaus er et treårigt publikumsudviklingsprojekt finansieret af Kulturministeriet og forankret hos Udviklingsplatformen for Scenekunst.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.