TOP

Ekspert: Forlagsfusioner er en international tendens og Hesseldahl er mere forretningsorienteret end sin forgænger

Fusionen mellem Gyldendal og Rosinante & Co. kan ses som en del af en international tendens. Sådan lyder det i Kristeligt Dagblad fra Rasmus Grøn, der er lektor ved det humanistiske fakultet på Aalborg Universitet og med i Kulturministeriets bogpanel, der følger udviklingen på bogmarkedet.

”Det her afspejler, hvad der sker ude i verden. Der koncentrerer forlagene sig i større koncerner, og de store forlag bliver større og større. Den tendens har ikke været markant i Danmark før, men det bliver den måske nu,” siger Rasmus Grøn til Kristeligt Dagblad, hvor han også fortæller, at han ser Rosinante som et forlag med en finlitterær profil. 

”Det er typisk anmelderroste bøger, som de udgiver. Så det bliver spændende at se, om det bliver bevaret. Der er både eksempler på forlag, som bliver fusioneret, der får lov til at beholde deres smalle profil, mens der i andre tilfælde er mere fokus på bundlinjen,” siger Rasmus Grøn til Kristeligt Dagblad og tilføjer:

”Morten Hesseldahl, som overtog direktørposten i Gyldendal sidste år, har umiddelbart en helt anden profil end Johannes Riis, der før var litterær direktør i 24 år. Johannes Riis var en del af en gammel forlagstradition, som lagde meget vægt på Gyldendals rolle i kulturlivet, og han forsvarede også den smalle litteratur. Morten Hesseldahl har en noget andet tilgang og har tidligere vist en mere forretningsorienteret tilgang til, hvordan man skal drive en kulturvirksomhed.”

 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test