TOP

DPA og Dansk Erhverv: Sangskrivning har potentiale til at blive en dansk eksportsucces

Vi skal lære at se danske sangskrivertalenter som iværksættervirksomheder, der kan investeres i på lige fod med andre firmaer. Det mener foreningen Danske Populær Autorer (DPA) ifølge Berlingske.

DPA afholder torsdag konferencen Songwriting Summit Denmark for at undersøge, hvordan man kan fyre op under eksporten af sange. Konferencen er arrangeret i samarbejde med Roskilde Kommune og Musikmetropolen.

Ifølge tal fra DPA omsætter danske sangskrivere for 350 millioner kroner om året, hvilket svarer til fem procent af musikbranchens samlede omsætning på 6,7 milliarder kroner.

“Der er allerede kommet langt mere fokus på, at musik er et produkt, der også kan sælges i udlandet. Derfor forventer vi, at den samlede omsætning med tiden vil stige,” siger formand for DPA, Niels Mosumgaard, til Berlingske.

Mich Hansen, der også er kendt som Cutfather og står bag en række internationale hits, mener, at man i en række andre lande som England, Sverige og Norge har været langt bedre til at brande sig som sangskrivernation, end det er tilfældet i Danmark.

“Vi har mange talenter i Danmark, der har mulighed for at komme ud med gode sange, hvis vi kan skabe mere fokus og en mere målrettet indsats med at hjælpe talenterne fremad, som man gør med bl.a. design og spil, der i højere grad bliver betragtet som en vare. Musik er også en vare, der faktisk kan give vækst og skabe job,” siger Mich Hansen til Berlingske.

I Dansk Erhverv mener chefkonsulent for kreative erhverv, Charlotte Enevoldsen, at sange har potentiale til at blive en dansk eksportsucces, hvis man bliver bedre til at se på sangskrivning – og musik i det hele taget – som et produkt, der kan sælges, og ikke bare noget kulturelt:

“Når man skaber musik i Danmark og har succes med det, genererer det flere forskellige opgaver omkring selve kunstneren og dermed arbejdspladser. Samtidig kan man betragte musikken som et eksportprodukt, da en sangskriver kan sælge rettighederne videre til brug for en anden kunstner i udlandet og tjene penge på det. Jo mere vi kan eksportere, des mere vækst giver det til Danmark.”

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.