TOP

Direktør fra Gyldendal: Store forlag bør overveje at gå sammen mod Amazon

Det er uvist, hvornår Amazon går ind i Danmark, men når – eller hvis – det sker, bliver situationen så alvorlig, at de store danske forlag bør overveje at gå sammen om en form for modsvar. Det mener Gyldendals administrerende direktør, Morten Hesseldahl, ifølge Berlingske.

Et sådant initiativ kræver dog, at konkurrencemyndighederne ændrer reglerne.

“Normalt må vi som forlag ikke tale med andre forlag om fx at gå sammen og lave en platform som modsvar til Amazon. Men måske er situationen så grundlæggende anderledes nu, at man må tænke anderledes,” siger Morten Hesseldahl til Berlingske, hvor han også påpeger, at selvom Amazons eventuelle indtog i Danmark vil ændre bogmarkedet fundamentalt, kan det være en fordel for et stort forlag som Gyldendal.

»Det vil give os en ny og effektiv salgskanal, der kan få vores bøger ud til så mange mennesker som muligt. Erfaringer fra blandt andet England, viser, at de store forlag faktisk tjener penge på det,” siger Morten Hesseldahl til Berlingske.

Gyldendal-direktøren frygter dog også, at lukning af fysiske boghandlere i kølvandet på Amazons indtog vil gøre forlagsverdenen afhængige af Amazon, som muligvis vil stille krav til sortimentet.

»Det har de i hvert fald gjort på det engelske marked. De kan fx sige: Vi vil have flere krimier eller golf-bøger, hvis de kan se, at det sælger. Det strider mod en sund publicistisk tanke,” siger Morten Hesseldahl til Berlingske.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.