TOP

Digitale bøger overhaler nu de fysiske hos landets største forlag: “Det bekymrende er så, at det er en digital vækst, hvor indtjeningen per styk er mindre”

Det har længe været en kendsgerning, at digitale bøger stormer frem. Flere og flere læser e-bøger eller lytter til lydbøger i stedet for at gribe den gode gamle fysiske bog.

Det oplever de også for alvor hos landets største forlag, Gyldendal, der nu sælger flere bøger digitalt end på print. Det betyder samtidig, at omsætningen fra fysiske bøger er faldet med knap 11 procent fra 2018 til 2019. Det skriver MediaWatch.

Det er en milepæl for forlaget, der har oplevet en stigning på 20 procent i salget af digitale bøger siden 2018. Ifølge forlagets administrerende direktør, Morten Hesseldahl, er den nye virkelighed behæftet med både glæde og bekymring.

“Det er jo skønt, at vi når flere læsere end tidligere – vi ser en stor vækst der. Det bekymrende er så, at det er en digital vækst, hvor indtjeningen per styk er mindre,” siger han.

Fornuftigt årsregnskab

Overordnet ser det dog godt ud for Gyldendal, der for nyligt kunne præsentere et fornuftigt årsregnskab, som, efter fyringer og fusioner i forlaget, placerer Gyldendal på et fornuftigt sted med en tre-procents vækst siden 2018.

“Jeg er især tilfreds med, at de mange strategiske forandringer begynder at give mærkbar og positiv effekt på den basale indtjening. De tilkøbte virksomheder giver vækst i omsætningen, og driftsresultatet før særlige poster er forbedret med 17 millioner kroner – ikke mindst som resultat af et stærkt ledelsesmæssigt fokus på lønsomhed i udgivelsesporteføljerne. Hertil kommer, at de gennemførte omstruktureringer stiller os i en bedre position til de kommende år,” sagde Morten Hesseldahl i den forbindelse til Kulturmonitor.

Gyldendal indgik for nylig et kommercielt samarbejde med Mercedes-Benz om at lave en række podcast-produktioner. Dermed gik forlaget for alvor ind i podcastmarkedet, som også er en digital sidebeskæftigelse til udgivelsen af bøger.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test