TOP

Det Kongelige Teater i positiv udvikling: “Vi har en stærk ambition om at være hele Danmarks nationalteater”

Da Det Kongelige Teater gik ud af året 2018, var det med en positiv afslutning på et år, der både stod i fremgangens og tilbagegangens navn.

Således rundede teatret i København knap en kvart million publikummer til deres aktiviteter og forestillinger, mens tilskuertallet til teatrets egne forestillinger kun gik én vej – fremad.

Og det må siges at være glædeligt. Så når det alligevel også er med en smule tilbagegang, skyldes det, at teatret har oplevet et fald på 60.000 publikummer i forhold til rekordåret 2017.

Hovedparten af dette fald skyldes dog strukturelle ændringer i blandt andet opgørelsesmetode, samt fald i antal publikummer til forestillinger og aktiviteter arrangeret af eksterne partnere. Det skriver Det Kongelige Teater i en pressemeddelse.

Derfor er det også hovedfokus for teatret, at det forgangne år til gengæld bød på en stigning i antallet af publikummer til teatret egne forestillinger, hvilket særligt er kommet til udtryk under de turnéer, Det Kongelige Teater har gennemført i løbet af 2018. Her rundede de 71.392 publikummer på deres turnéer.

Det er også med dette i baghovedet, at teatret i de kommende år vil fokusere på at øge antallet af egne forestillinger.

Den nyligt tiltrådte teaterchef, Kasper Holten, glæder sig over resultaterne for det år, han dog blot nåede af have godt fire måneder som teaterchef i.

“Vi glæder os over, at antallet af publikum til teatrets egne produktioner viser en lille stigende tendens – ikke mindst på turné. I 2018 var vi til stede med 74 forestillinger i 37 byer over hele landet, og vi er især glade for, at der har været flere tilskuere til disse turnéforestillinger ude i landet, da vi har en stærk ambition om at være hele Danmarks nationalteater,” skriver Kasper Holten, der tiltråde stillingen som teaterchef den 1. september 2018, i pressemeddelselsen.

Økonomi
Også på det økonomiske område er der grund til at være tilfreds. Årsresultatet endte på 4,6 millioner kroner, som teatret nu agter at overføre en del af til en ny digitaliseringsstrategi. Men også deres udendørsforestillinger i Dyrehaven skal i 2020 have et nøk opad.

Udendørsforestillinger som ‘Røde Orm’ i Dyrehaven har allerede vist sig at være succesfulde med et besøgstal på 75.000 tilskuere.

Ifølge Det Kongelige Teater vil et forsat fokus også være på det yngre publikum. I 2018 afprøvede teatret blandt andet et koncept, hvor alle der fyldte 18 fik et gavekort på 500 kroner til teatret, hvilket 10.000 unge tog imod.

Derudover vil Det Kongelige Teater bruge endnu flere kræfter på at omlægge deres måde at kommunikere med publikum på. Det skal blandt andet ske gennem styrkelse af deres digitale synlighed.

Det Kongelige Teater gør opmærksom på, at opgørelsen af antal besøgende dækker over alle besøgende, som har været i kontakt med Det Kongelige Teater eller en form for kunstnerisk aktivitet fra teatret. Antallet af besøgende er desuden ikke unikke besøg, da nogle gæster besøger teateret flere gange inden for et år.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på kasper@kulturmonitor.dk.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test