TOP

Debat: Vi skal gribe momentum og høste frugterne fra det energiske teatermiljø

Debatindlæg: Den københavnske scenekunst blomstrer lige nu, og vi skal sørge for at høste frugten fra det energiske teatermiljø. Vi skal gøde miljøet med inspiration fra både ind- og udland, da det i sidste ende vil plante nye frø i resten af Danmark og rette verdens øjne mod de danske scener.

Kort sagt: Vi skal gribe momentum.

Cph Stage-festival er netop afsluttet, og selvom navnet emmer af storby, så handler det langt fra udelukkende om de københavnske teatre. Således var både Vendsyssel Teater, Teateret Møllen fra Haderslev og Limfjordsteatret repræsenteret ved årets festival.

Ligeledes rækker festivalen også hånden ud til resten af verden, og det er lykkedes at trække internationale forestillinger og grupper til hovedstaden som for eksempel operaen Sun&Sea, der vandt Den Gyldne Løve i Venedig i 2019, og det tysk-britiske kompagni Gob Squad med stykket ‘1986 – Back to no future’.

Festivalen er et levende eksempel på, at vi sagtens kan skabe symbiose mellem de små ambitiøse teatre i landdistrikterne og den mangfoldige scenekunst i hovedstaden. Symbiosen består ikke alene i, at mange små kompagnier får muligheden for at stå på de skrå brædder i hovedstaden, og de kan vise deres opsætninger for et publikum på potentielt én million mennesker i hovedstadsområdet. Cph Stage har også et internationalt potentiale, som er ved at slå rod.

Festivalen er en vækstmotor. Scenekunsten er generelt under udvikling i København, og Cph Stage er en sigende indikator for temperaturen på scenekunsten.

Flere og nye initiativer er på vej

Det frivillige teaterliv med festivalen Vildskud og Teaterhuset i Magstræde er to gode eksempler på de mere kontinuerlige lokale initiativer i København, der fortsat udvikler sig. Her er amatørernes Reumert – Teaterbattle arrangeret af Teaterhuset – de sidste par år lykkedes med at samle alle de kreative sjæle i amatørteatret og give dem muligheden for at vise, hvad de kan overfor en jury bestående af spydspidserne på den professionelle teaterscene.

Og spydspidser har vi mange af. Det var ikke uden grund, at det var en svær forhandling, vi var igennem i Kultur- og Fritidsudvalget sidste år, da vi skulle fordele de fireårige midler til Københavns små storbyteatre.

Her prioriterede vi både en stribe af børneteatre og mere etablerede teatre, ligesom vi skabte plads til at opruste mindre teatre, der har vist deres værd i den seneste periode, og vi kunne byde nye teatre ind, der bidrager med nye genrer som fysisk teater og byrumsteater. Dermed fik vi også sat skub i hovedstadens scenekunst.

Sidenhen er der blevet fundet ekstra midler på rådhuset til at udvikle miljøet. Dels har teater Sort/Hvid og Husets Teater fået ekstrabevillinger ved budgetforhandlingerne, og vi har netop oprettet en ekstrapulje for gratis børneteater og LGBTI+-teater.

Vi har i Radikale Venstre også kæmpet for at understøtte det frivillige teater, da der er et stort moment hos de aktører i øjeblikket, som dels fodrer vækstlaget, såvel som det engagerer almindelige københavnere med interesse for scenekunsten, hvor teaterlivet forbliver en hobby.

Flere ambitioner for scenekunsten

Ambitionen må imidlertid ikke strande i København og blandt et lokalt, indspist publikum, hvor vi på skift kan klappe ad hinanden på vores teaterscener. Derfor er Cph Stage-festivalen også et afgørende initiativ, der netop fungerer som vores udstillingsvindue og samler hele det danske teatermiljø. Det giver ny næring til det københavnske såvel som resten af landets teatermiljø. Derfor bør de også få en seriøs overvejelse om muligheden for en flerårig bevilling, som vi nu kan give fra Kultur- og Fritidsudvalget, og som vi uddeler i denne uge.

Cph Stage reflekterer nemlig det aktuelle teaterliv i København, Danmark og resten af verden, ligesom scenekunsten er det spejl, vi har brug for at møde, når den hektiske hverdag skal ses udefra, og svære emner skal tages op.

Scenekunsten kan blive større, men det kræver, at vi tør holde de politiske ambitioner op imod det momentum, vi ser derude hos aktørerne netop nu.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Gruppeformand for Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation. Medlem af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og medlem af Kultur- og Fritidsudvalget.