TOP

Danskerne bruger flest penge på kultur sammenlignet med resten af EU

Danskerne bruger den største andel af deres privatforbrug på kulturelle fornøjelser sammenlignet med resten af europæerne. Det skyldes blandt andet vores store forbrug af streamingtjenester som Netflix, HBO og Spotify, skriver Berlingske.

Ifølge tal fra EU’s statistikbank, Eurostat, var danskernes samlede privatforbug i 2017 oppe på 1.015 mia. kroner, hvoraf 11,5 procent af privatforbruget gik til kultur og fritid. Til sammenligning brugte den gennemsnitlige europæer kun 8,5 procent af privatforbruget på kultur og fritid.

Danskernes stigende kulturforbrug skyldes blandt andet højere udgifter til TV-licenser og andre serviceydelser, fortæller privatøkonom i Danske Bank, Louise Aggerstrøm Hansen, til Berlingske.

“Hvor vi for ti år siden ikke havde hørt om tjenester som Netflix, HBO, Viaplay og Spotify, så udgør de i dag en langt større del af vores kulturforbrug end tidligere. Netflix gik eksempelvis i luften i oktober 2012 fulgt af HBO et par måneder senere. Det ses tydeligt i tallene, at danskerne har taget den nye måde at forbruge film og TV på til sig,” siger hun.

Analysechef i Dansk Erhverv, Malthe Mikkel Munkøe, mener, at danskernes stigende kulturforbrug også skal ses i lyset af, at finanskrisen er ovre, og der er blevet et større råderum til diverse forbrugsgoder:
“En af tingene er, at vi i de rigere og mere velstående lande bruger flere penge på kultur. I takt med at der er en velstandsfremgang, får vores forbrug mere karakter af luksus. Jo rigere vi bliver, desto mere går til fornøjelser. Det kan eksempelvis være et luksusophold ved Middelhavet. Det er vældig rart, men ikke specielt nødvendigt. Det forklarer, hvorfor Danmark ligger i top i EU med forbrug af kultur og fritid, mens eksempelvis Grækenland ligger i bund,” siger han til Berlingske.

 

 

 

 

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på cille@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test