TOP

Årsrapport: Dansk musik vinder markedsandele

Danske forbrugere har forlængst taget musikstreaming til sig. De bruger i gennemsnit over 11 timer ugentligt på at streame musik fra digitale tjenester, og sidste år afspillede danskerne over 9,9 milliarder gange et nummer fra en streamingtjeneste. Og når de streamer, vil de høre dansk musik. Det viser nye tal, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI netop har offentliggjort i årsrapporten ‘Musikselskaber 2018’.

For selv om der er en massiv overvægt af udenlandsk musik at vælge fra, stod dansk musik for hele 34,9 % af det samlede marked for indspillet musik mod 31,9 % i 2017.  I alt 59 danske artister blev i 2018 streamet mere end fem millioner gange.

I 2018 fik dansk musik indtægter på 175 mio. kr. fra streamingtjenesterne mod 141 mio. kr. i 2017. Det svarer til en vækst for udøvende danske kunstnere og musikselskaber på hele 24,2 %. 

”Dansk musik står virkelig stærkt i markedet. Og faktisk står den markant stærkere end den gjorde, da markedet udelukkende bestod af cd-salg ved årtusindeskiftet. Det vidner både om danske forbrugeres kærlighed til dansk musik og danske musikeres evne til at skabe vedkommende musik af høj kvalitet,” lyder det fra Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation i IFPI.

Men tallene kunne sandsynligvis have set meget bedre ud, hvis alle streamingtjenester bidrog med lige meget. Akilleshælen er først og fremmest de tjenester, der benytter sig af brugerupload – herunder YouTube. Den seneste undersøgelse viser, at 29 % af al den tid danskerne bruger på at streame musik kommer derfra, hvilket gør YouTube til en af de absolut største streamingtjenester målt på antallet af brugere.

Alligevel bidrager YouTube blot med 3,7 % af den samlede omsætning fra streaming af musik, viser årsrapporten. Ser man isoleret på YouTubes bidrag til dansk musik, bidrog tjenesten i 2018 med 4,4 mio. kr. De resterende 170,6 mio. kr. kommer fra konkurrenter som YouSee Musik, Spotify og Apple Music. 

”Indtægterne fra de digitale musiktjenester udgør nu 91,2 % af det samlede marked for indspillet musik. Det er vi stolte af. Men det betyder samtidig, at vi er enormt sårbare, når der er noget i den digitale økonomi, som ikke fungerer. Derfor er det afgørende for os, at der bliver gjort noget ved den uacceptable skævvridning, som både musiklivet og YouTubes konkurrenter oplever”, siger Lasse Lindholm. 

Samlet set udgør det danske marked for musik i 2018 582 mio. kr. Heraf udgør indtægterne fra digitale kilder 531 mio. kr. Med en markedsandel på 87,6 % er streaming danskernes ubetinget foretrukne musikformat. Vinylpladen er det næstmest populære format med en markedsandel på 4,8 %.

Top 10: De mest streamede artister i 2018

  1. Gilli
  2. Post Malone
  3. Ed Sheeran
  4. XXXTentacion
  5. Kesi
  6. Lukas Graham
  7. Node
  8. Drake
  9. Khalid
  10. Rasmus Seebach

Kilde: M&I Service 2019, Streaming Top-1000

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk