TOP

Dansk forsker får hovedrolle i europæisk projekt – skal kigge den levende scenekunst efter i sømmene

Hele Europa går til kamp mod den kønsmæssige ubalance i den levende scenekunst. 

Pearle – den europæiske scenekunstorganisation på arbejdsgiverområdet – er i samarbejde med en række europæiske organisationer nemlig gået i gang med et nyt projekt, der skal sætte fokus på kønsligestilling i den levende scenekunst. 

Danske Anne Boukris er blandt de to forskere, der skal skabe grundlaget for projektet, som stopper ved udgangen af 2021. 

Hun har blandt andet etableret Center for Kunst og Interkultur (CKI), der arbejder for at udvikle kunst, kultur og læringsorganisationers evner til at inddrage, samskabe og innovere og udvikle blandt andet publikumsmetoder og strategier. 

Derudover er hun også partner i virksomheden Social Cities, der har ligestilling mellem kønnene som hovedfokus.

Det skriver Deoo, der er medlem af Pearle på organisationens hjemmeside. 

“Ideen er at kortlægge og sammensætte en opdateret publikation over relevant materiale og data inklusiv de mest relevante politiske initiativer, lovgivning, arbejdsmarkedets parters initiativer og aftaler, civilsamfundstiltag samt kunstneriske bevægelser vedrørende kønsligestilling i scenekunstsektoren,” uddyber Deoo, der står for Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner. 

Respekt uden seksuelle krænkelser

Projektets formål er at skabe synlighed på kønsligestilling i produktion og offstage, hvilket de vil gøre ved at samle forskning og undersøgelser på området, som skal analyseres.

Hvis det viser sig, at der er en egentlig udfordring – igennem den kvantitative og kvalitative data – kan projektet fortsætte.

Det skal samtidig resultere i en workshop, hvor eksperter fra hele EU bringes sammen i forsøget på at skabe nye partnerskaber.

En af fokusområderne er samtidig at skabe en ligestillingskultur og respekt i branchen uden seksuelle krænkelser. Derfor skal projektet også resultere i en håndbog med værktøjer og anbefalinger, der samtidig skal fungere som en manual til arbejdsmarkedets parter.

Det Danske Filminstitut har længe været igennem samme proces og udviklede i starten af marts en såkaldt selvangivelse. Her skal alle produktioner, der modtager støtte af filminstituttet, registrere, hvor mange kvinder der arbejder foran og bag kameraet samt, hvad de hver især får i løn.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test