TOP

Covid-19 kalder på en ny dagsorden i kulturverdenen

Debatindlæg: I en tid med covid-19 har alle mennesker på den ene eller anden måde måttet sande, at livet har ændret sig markant – ikke mindst i forhold til mødet mellem mennesker. Og vi må nok også se i øjnene, at det er en verdensorden, som ikke ændrer sig foreløbig. Lad os derfor være konkrete og se på muligheder i stedet for på begrænsninger. 

Vi er en branche som alle andre, der også har brug for kompensationspakker og klare udmeldinger, men vi er også meget forskellige i kulturbranchen, og covid-19 krisen har vist, hvor forbavsende lidt politikere og embedsmænd egentlig ved om kulturlivet på tværs af landet. Derfor er der med god grund blevet råbt og skreget på en hjælpende hånd, hvilket også har været nødvendigt, da flere af os blev glemt i første runde.  

Hvad kan de store huse?

I Vejle Musikteater ønsker vi hverken at blive tvangslukket eller sat på stand by. Vi vil være synlige, og vi vil være åbne, helst med fuld kapacitet, og ikke som nu med halv kapacitet, da det selvfølgelig er en udfordring økonomisk. Derfor bør politikerne se mere specifikt på, hvad de store huse rent faktisk kan. For eksempel kan vi tracke alle, der har købt billet, da man skal have et log-in for at købe billet til arrangementer i Vejle Musikteater. Vi har flyttet over 40 arrangementer og aflyst tæt på 30, så vi har også stor erfaring med at finde frem til vores gæster og kan således også kunne være med til at opspore eventuel smitte.

Derfor vil jeg opfordre myndighederne til at udvise en mere analytisk og dermed differentieret tilgang til kulturbranchen, så der ikke træffes beslutninger over en bred kam. Kulturhusene rundt omkring er forskellige i forhold til størrelse og resurser. I Vejle Musikteater er vi for eksempel vant til at håndtere store forsamlinger og har resurserne til at implementere de rigtige sikkerhedsmæssige tiltag. Der findes allerede foranstaltninger, som kan sikre trygge besøg for både gæster og ansatte. 

I Vejle Musikteater opererer vi for eksempel med særskilte ind- og udgange, alt efter om gæsterne sidder på pladser på gulvet eller på en af vores balkoner. Til områderne er der også separate toiletter, og vi sørger selvfølgelig for, at alle gæste-flow i huset sikrer mindst mulig kontakt mellem vores gæster. Derudover bliver alle overflader som gelændere og håndtag beklædt med virusdræbende folie, og salene og møderum bliver grundigt rengjort med virus- og bakteriedræbende spray, så alle overflader er “døde”.

Derudover sørger vi selvfølgelig for håndsprit og den rette afstand i tæt dialog med vores gæster. Ligesom vores personale bliver specialuddannet af et eksternt sikkerhedsfirma, som er specialiseret i afholdes af kulturarrangementer og covid-19. 

Vi skal se på nye forretningsmodeller

Det er alle tiltag, hvor vi har mulighed for at være proaktive, men der kommer også en tid, hvor kompensationsordningerne udløber. Derfor er det vigtigt, at vi ser på nye forretningsmodeller, som alle ansvarlige led i fødekæden i kulturbranchen bør have interesse i.

Det indebærer konkret, at der skal ses på sammenhængen i økonomien i fødekæden – eller snarere på niveauet og fordelingen af økonomien. Når der ligger et krav fra myndighedernes side om et begrænset antal gæster i vores sale, som ligger væsentligt under vores kapacitet, bør alle dele af økonomien i hele fødekæden tilpasses, så alle har mulighed for at tjene penge. Vi bør simpelthen dele risikoen noget mere. 

Som landet ligger nu har musikhusene ofte forpligtet sig til honorarer, hvor break-even ligger så højt, at vi slet ikke kan spille arrangementet hjem, når vores kapacitet er så begrænset, som tilfældet er nu. Derfor skriger tiden på, at der regnes baglæns i fødekæden, så også kunstnere og agenter tilpasser honoraret til den nye covid-19-dagsorden. Der skal simpelthen arbejdes med nye forretningsmodeller.

Alternativet er, at vi saver den gren over, som vi selv sidder på, og det vil være en katastrofe for kulturbranchen og alle de mennesker, som den beskæftiger. Sammenslutningen af Danske Koncert- og Kulturhuse sælger tilsammen over tre millioner billetter årligt, så det er ikke bare kulturbranchen, der bliver ramt. Det vil sprede sig som ringe i vandet til andre brancher, som nyder godt af et sprudlende kulturliv – restauranter, cafeer, forretninger, hoteller, taxaer mv.

Alt skal gentænkes

Derfor kan vi ikke blive ved med at flytte arrangementer for anden og tredje gang i håb om. at næste år bliver bedre. Vi kan altid håbe på det bedste, men der er ingen tegn på, at covid-19 forsvinder foreløbig.

Underholdningsbranchens fødekæde er skudt godt og grundigt i sænk, og i stedet for at blive lammet bør vi kæmpe sammen for kulturens tilstedeværelse i en meget svær tid.

Covid-19 har sat en ny dagsorden. Det er en dagsorden, som vi vil gøre alt for at påvirke i en fordelagtig retning for alle i fødekæden; kunstnere, agenter, gæster, teknikere, producenter mv. Vi er alle i samme båd, og krisen kalder på kultur og nye samarbejder, som måske under alle omstændigheder trænger til at blive gentænkt.

Indlægget er en kommentar, der udtrykker skribentens holdning. Du kan sende forslag til kommentarer og debatindlæg på redaktionen@kulturmonitor.dk.

Direktør for Vejle Musikteater