TOP

Copenhagen Pride fjerner kunstner fra musikprogram efter kritik

Man skal være varsom med at sige sin mening offentligt som kunstner – i hvert fald hvis man er hyret af Copenhagen Pride, der løber af stablen i disse dage i København.

Den danske queerkunstner O/RIOH er blevet fjernet fra årets musikprogram efter kritik af bookingen af Infernal som hovednavn. Det skriver musikmagasinet Gaffa.

31-årige Rikke Østergaard bag kunstnernavnet O/RIOH havde ellers udsigt til at åbne Copenhagen Pride Weeks store musikarrangement Pride Show nu på lørdag den 17. august, men det bliver ikke til noget. Angiveligt fordi hun på sin instagramprofil har kritiseret Copenhagen Prides booking af Infernal som hovednavn og har opponeret imod Pridens prioriteringer i booking-regi generelt.

“Jeg synes, det er problematisk, når Pride forbigår chancen for at skabe opmærksomhed omkring minoriteter – også i musikbranchen – og i stedet booker eksempelvis Tina Dickow og dermed reproducerer de forhold, der gør sig gældende i vores samfund de resterende 51 uger om året, hvor der ikke er Pride. Det føler jeg nødvendigt at pointere, så det ikke bare går ubemærket hen. Og uanset om jeg skal stå på den scene eller ej, og uanset om Pride er enige med mig eller ej, så burde det være 100 procent legalt at komme med den kritik. Alt andet tangerer censur, og det kan jeg slet ikke ignorere,” siger Rikke Østergaard til Gaffa.

Hos Copenhagen Pride forsvarer kommunikationschef Thomas Rasmussen aflysningen med selve “tonen” i kritikken.

“For os handler det primært om to ting. For det første er det måden, man gør det på – altså tonen i det. Der blev jo sagt, at Copenhagen Pride var noget bullshit, og vores offentliggørelse af Infernal blev nedgjort. Samtidig med at vi også oplevede, at vi som festival – altså alle de frivillige, der knokler året rundt – blev nedgjort ved at sige noget i retning af: ”I har ét job, og det kan I ikke engang finde ud af. Hvor svært kan det være”.

O/RIOH kan, på trods af aflysningen af den store koncert ved lørdagens Pride Show, stadig opleves til debatseancen Pride X RAPOLITICS i balsalen på Huset-KBH i aften klokken 19.00.

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test