TOP

Branche-workshops skal styrke broen mellem filmskabere og publikum – og komme “uudnyttet potentiale” til livs

Det Danske Filminstitut står sammen med konsulentbureauet Will & Agency bag en kommende række brancheworkshops, der skal styrke filmbranchens forståelse for publikum. Det oplyser instituttet i en pressemeddelelse.

De kommende workshops vil finde sted i december under overskriften ‘Publikum tættere på’, og ifølge initiativtager Marianne Moritzen, der er leder af fiktionsafdelingen på Filminstituttet, vil både instruktører, manuskriptforfattere, producere og distributører kunne se frem til nyttige vidensdeling på tværs af faggrupperne:

“Det kommer til at være workshops, hvor der fra branchefolks side bliver delt nogle vigtige, fortrolige oplysninger, og hvor vi fra Filminstituttets side – for en gangs skyld – bare lytter uden at mene noget,” griner Marianne Moritzen og uddyber:

“Det er ambitionen, at de ting, som branchefolkene finder ud af ved at diskutere tingene tværfagligt, kan blive bredt ud i branchen og derfra brugt i udviklingen af fremtidens filmprojekter.”

Relevans frem for alt

I Filminstituttets pressemeddelelse om ‘Publikum tættere på’ påpeger Marianne Moritzen “et uudnyttet potentiale mellem de forskellige aktører i skabelsen af en relevant og appellerende filmoplevelse.”

Til Kulturmonitor uddyber hun:

“Det kan eksempelvis være at distributøren kommer tidligere ind i processen med manuskriptforfatteren. Der kan ligge noget uudnyttet potentiale i forhold til at lade de forskellige kompetencer spille mere sammen. Vi vil gerne skabe relevans for publikum, og det her er et initiativ, der kan styrke vores formåen på netop det område.”

‘Publikum tættere på’ er baseret på en lang række individuelle interviews med aktører i filmbranchen, som blev gennemført i august og september. Efter afviklingen af de tre workshops, som finder sted i december, vil Filminstituttet dele nogle af de opsamlede fokuspunkter, indsigter og erfaringer, sandsynligvis i starten af 2020.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på rasmus@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test