TOP

#BoycottAros: Kunstmuseum ramt af fake news om killing i blender

Fem Twitter-profiler og to Facebook-profiler begyndte tidligere på ugen at sprede falske nyheder om kunstmuseet Aros.

I en række opslag omtaler de en fiktiv udstilling med titlen ‘Killing’ i forbindelse med blendere og kattekillinger. Opslagene er alle engelsksprogede, og i et af dem lyder det:

“Killinger? Blendere? Forfærdet over den mulige nye udstilling på Aros museum angiveligt kaldet ‘Killing’ …#PETA #AnimalRights”.

Et andet opslag har følgende ordlyd:

“Skør killing i en blender udstilling!!! Sindssygt. Andreas Hvid og Superflex teamer op med Aros Museum i Danmark. 1. marts, sæt kryds i kalenderen …”

Enkelte brugere maner til besindighed og gør opmærksom på, at der er tale om en falsk nyhed, og at man ikke skal dele opslagene. Andre har reageret på opslagene med hashtagget #BoycottAros.

“Der er tale om en lille og isoleret episode af fake news. Vi har reageret med at afkræfte det,” siger Anne Riis fra Aros’ presse- og kommunikationsafdeling til Kulturmonitor.

“Dette er fake news og har intet at gøre med, hvordan vi driver museum,” lyder det eksempelvis i et retweet fra Aros på et af opslagene.

ARoS har ikke tidligere oplevet noget lignende og blev hurtigt opmærksomme på de falske historier, som ikke er gået viralt. Museet har desuden anmeldt opslagene til Facebook og Twitter.

Såvidt Anne Riis ved er der ingen, der har henvendt sig til museet, fordi de har taget opslagene for gode varer.

“Det er også ret oplagt, at folk tænker, at der er tale om et tilfælde af fake news. Det er jo så langt ude,” siger Anne Riis.

I Ekstra Bladet vurderer ekspert i krisekommunikation og shitstorms, William Atak, at Aros principielt gør det helt rigtige, når museet svarer på de forskellige opslag og afkræfter historien.

“Men tager jeg briller, der kigger på digitale fodspor, på, er det meget forkert at gøre det,” siger William Atak til Ekstra Bladet og uddyber:

“Når de deltager i debatten, anerkender de den historie. Google forstår endnu ikke forskel på, hvad der er falske, og hvad der ægte nyheder. Hvis den her historie får rækkevidde og i Googles øjne får styrke, kan man potentielt opleve, at når man googler ARoS om et halvt år, og historien er glemt, dukker nyhederne om ARoS og kattene op igen. “

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.