TOP

#Billetblind: Ny kampagne sætter ind overfor ulovlig billetsalg på nettet

Billethajernes dage er talte. I hvert fald hvis det står til Kulturministeriet og en række af landets billetudbydere, festival, forbrugerorganisationer og koncert- og kulturhuse, som for første gang er gået sammen om en fælles kampagneindsats mod ulovligt billetsalg og videresalg af billetter. Kampagnen #billetblind skal hjælpe forbrugeren med at undgå at falde i billethajernes fælde, lyder det fra kulturministeren Mette Bock i en pressemeddelelse.

”I Danmark handler vi heldigvis tillidsfuldt på nettet. Det skal vi blive ved med – også når vi skal købe billetter til store kulturoplevelser og koncerter. Få borgere kan gennemskue de ulovlige billetudbyderes tricks og snyderier, og mange ender med at blive snydt eller betale meget mere for deres billetter. Det gavner hverken de dygtige kunstnere eller musik- og kulturbranchen som helhed. Det er rigtig positivt, at så mange parter nu er gået sammen for at hjælpe forbrugerne på vej.”

Det ulovlige marked for billetter udgør i dag en millionforretning, og ifølge kommerciel direktør hos Billetlugen, Claus Engberg, er omfanget af snyd kun blevet større.

”I Danmark har vi længe været forskånet for et stort omfang af snyd, fordi vi har en god lovgivning. Men vi må erkende, at billethajerne er blevet meget udspekulerede og langt mere organiserede, hvilket betyder, danskerne skal være meget opmærksomme på, hvem som står bag, og tjekke priserne grundigt, når de køber deres billetter på de digitale salgskanaler. Samtidig anbefaler vi, at man kun handler hos de officielle billetudbydere, som har direkte aftaler med musikere og spillesteder, så man er sikker på at købe en gyldig billet.”

Kampagnen #billetblind lanceres i begyndelsen af april.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test