TOP

Bestyrelsesformand for Copenhagen Opera Festival: Det her leder vi efter i ny festivaldirektør

Når kalenderen rammer august går årets Copenhagen Opera Festival igang for tiende gang. Men det bliver sidste gang med Peter Lodahl i spidsen, da han i stedet skal stå i spidsen for symfoniorkestret Copenhagen Phil.

Derfor leder festivalen nu efter en ny festivaldirektør.

Copenhagen Opera Festival har de senere år formået at udvikle sig i en positiv retning, hvor flere end nogensinde før nyder godt af opera. Festivalen har taget operaen ud af de traditionelle rammer, og koncerterne har kunnet høres på vandet, cykler og gader. Det førte til, at mere end 40.000 mennesker sidste år besøgte festivalen.

Kulturmonitor har taget en snak med bestyrelsesformand Søren Bojer Nielsen, for at høre hvad de kræver af en ny festivaldirektør.

Hvilken profil leder I efter?
“En person, der ved nok om opera til at vide, hvorvidt noget er godt eller mindre godt. En person, der ved, hvor folk er henne, og en person, der ved, hvem man skal kontakte for at få dem til at komme. Man skal have et internationalt opera-netværk, der kan tiltrække folk. Derudover skal man have en forståelse for, hvad der skal til for at nå ud til befolkningen. Man skal have ambitioner og vide, hvordan man fører sine ideer ud i livet.”

Hvilken retning skal Copenhagen Opera Festival gå de kommende år?
“Formålet med festivalen er at bringe opera ud til folk. Derfor er festival-formatet om sommeren godt, fordi folk går på gader og stræder. Vi forsøger at bringe operaen ud til dem, og det er stadig ambitionen. Derudover skal det, vi bringer ud til folk, være bedst muligt. Det vil sige, at der er et dobbelt formål: Vi vil bringe det ud til dem, der ikke normalt hører, eksempelvis i Kødbyen. Og når de så møder festivalen, skal det være noget af det bedste.”

Hvordan kan man gøre det endnu mere tilgængeligt, end det er nu?
“Nogle af os, der har lavet det her i noget tid, har en tendens til at tænke de samme tanker. Vi har brug for folk, der har skæve tanker og finder på noget nyt. Jeg ville aldrig have tænkt på at lave en opera-bingo, og det er nu et af vores mest succesfulde tiltag. Det ville være sjovt, hvis der er en, der har en helt tredje eller fjerde idé, som vi ikke har tænkt på. Og som kan bringe opera ud til mennesker, vi ikke har tænkt på.”

Hvad er det vigtigste, den kommende festivaldirektør skal tage sig af?
“Det er et kompliceret job, da man på den ene side skal vide, hvilken type opera der er af høj kvalitet – og så skal man vide, hvordan vi får fat i de mennesker, der kan udføre det. Det er også en øvelse i sig selv. Derudover skal vi fundraise alt, da vi ikke får et fast tilskud. Derfor er det ikke nok, at man har nogle gode ideer. Man skal også have en idé til, hvordan man får nogen til at facilitere det.”

Hvad bliver den største udfordring for den kommende festivaldirektør?
“Det er nogle store sko, man skal fylde ud efter Michael Bojesen og Peter Lodahl, fordi det er gået rigtig, rigtig godt de sidste mange år. Men det er der helt sikkert nogle, der kan.”

I forbindelse med at Peter Lodahl stoppede, sagde I, at I har store planer for de kommende år – hvad er det?
“Uden at sige nøjagtig, hvad det er, har vi bestilt en ny opera, som skal sættes op og opføres. Det er der noget produktionsarbejde i, men det er vi allerede godt i gang med.”

Har du et vigtigt budskab til den kommende festivalsdirektør?
“Hvis jeg skulle gøre det her, ville jeg se på, hvad det var Michael Bojesen og Peter Lodahl gjorde med festivalen. Det havde to forskellige tilgange til det, som jeg ville lade mig inspirere af. Og se på, hvor er det, vi skal hen. Man kan lære meget af de to, men man skal heller ikke kopiere det, de har gjort.”

Hvornår forventer I at have fået en afklaring?
“Ideelt set har vi det på plads ved udgangen af august. Det er ikke noget, vi håndfast har sagt til hinanden, men så hurtigt som muligt efter vores festival. Herefter træder vedkommende til, så hurtigt han/hun kan.”

Copenhagen Opera Festival finder sted 1.-10. august, og jobbet som festivaldirektør kan søges indtil den 9. august.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på mads@kulturmonitor.dk

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test