TOP

Arbejdermuseet vinder international pris: ”Vores museumsundervisning styrker børn og unges demokratiske engagement”

En gang om året bliver den internationale museumspris Dasa Award uddelt, og i år går prisen til Arbejdermuseet.

Flere andre internationale museer var nomineret til prisen, heriblandt Tropemuseet i Amsterdam og Anden Verdenskrigsmuseet i Gdansk. Prisen bliver uddelt af det Europæiske museums akademi, Luigi Micheletti fonden og af det tyske arbejdermuseum Dasa, som har lagt navn til prisen. 

I juryens motivation blev museets arbejde med at styrke børn og unges demokratiske deltagelse fremhævet:

”Arbejdermuseet har på succesfuld vis gentænkt og genfortolket konceptet omkring arbejdermuseet. Med sine undervisningstilbud er det blevet en institution i trivsel, der formår at engagere især børn af alle aldersgrupper i den fundamentale læringsproces omkring politisk aktivitet. Museet klæder børn og unge på til at deltage aktivt i de sociale og politiske processer i vores tid, processer der er med til at definere vores alles fremtid.”

Når vinderen af Dasa-prisen skal findes, bliver der lagt vægt på, hvordan museet, der får prisen, er lykkes med at integrere undervisning i museets udstillinger.

Arbejdermuseets direktør, Søren Bak-Jensen, fremhæver selv juryens anerkendelse af museets arbejde med at klæde børn og unge på til politisk deltagelse:

”Det er vigtigt, at vores museumsundervisning medvirker til at styrke børn og unges demokratiske engagement. Og set i lyset af for eksempel de aktuelle klimastrejker, er dette kun blevet endnu vigtigere.”

Samarbejde med stat og kommune

Arbejdermuseet blev især rost for udstillingen ‘Håndens Arbejde’, hvor de besøgende kan komme helt tæt på dagligdagen som håndværker. I udstillingen er der værksteder tilknyttet, så gæster på egen krop kan mærke, hvad der skal til for at blive en dygtig håndværker.

Søren Bak-Jensen har museet haft et stort fokus på at inkorporere undervisningen i deres udstillinger, og han påpeger, at det ikke er et arbejde, de var lykkedes med, hvis det ikke var for et stærkt samarbejde fra kommunal og statslig side:

”Der er et stærkt samarbejde omkring museumsundervisningen på både nationalt, regionalt og kommunalt plan. Det gør det muligt at udvikle stærke tilbud, så det ikke bare bliver en udflugt, men undervisning i et andet læringsmiljø. Eleverne bliver inddraget, får sat alle sanser i spil og skal selvstændigt forholde sig til aktuelle spørgsmål og dilemmaer med historien som perspektiv,” forklarer han.

Jeg skriver nyheder og større artikler om alt inden for kulturbranchen. Kontakt mig gerne med tips og idéer på natalie@kulturmonitor.dk