TOP

Animationsproducenter: Vi mister kæmpe ordrer på grund af manglende produktionsrabat

Animationsstudiet Nørlum i Viborg og produktionsselskabet Wil Film i København retter i Politiken en skarp kritik af, at Danmark ikke – som det er tilfældet i en række andre lande – tilbyder produktionsrabat til udenlandske filmproduktioner, der vælger at lave deres film i Danmark.

De to animationsproducenter er overbeviste om, at den manglende produktionsrabat er årsag til, at de har har mistet store opgaver som anden sæson af Disneys ’Big Hero 6’ for Nørlums vedkommende, mens Wil Film har mistet Lego som kunde og dermed opgaver som nye sæsoner af ’Ninjago’ og ’Star Wars’. 

“Vi er ofte førstevalg, men bliver valgt fra, fordi der ikke er produktionsrabatter i Danmark. De kan ikke forsvare at miste 20-30 procent. I 2018 gik vi glip af ordrer for 60 millioner kroner på den konto,” siger Claus Toksvig Kjær, der er direktør for Nørlum, til Politiken. 

De fleste europæiske lande tilbyder produktionsrabatter på 20-35 procent. Ordningerne er forskellige fra land til land, men typisk sender producenter efter produktionen et regnskab til det pågældende lands myndigheder og får herefter refunderet 20-35 procent af udgifterne til produktionen alt efter taksten i det aktuelle land. 

Diskussionen om produktionsrabat er ikke ny.  Thomas Gammeltoft, der er direktør for Copenhagen Film Fund, som er under afvikling, er en af de stemmer, der tidligere har peget på problematikken og argumenteret for, at også Danmark skal tilbyde produktionsrabat

Direktør for Det Danske Filminstitut, Claus Ladegaard, mener til gengæld ikke, at produktionsrabatter er vejen frem. 

“De lande, der har indført produktionsrabatter, har stort set alle gjort det, fordi de har haft arbejdsløshed blandt filmarbejdere og haft uudnyttet kapacitet i produktionsselskaberne. Det er ikke vores problem. Vi har ikke uudnyttet kapacitetsproblem for at sige det mildt. Vi har for stor produktion til vores kapacitet,” siger han til Politiken, hvor han også giver udtryk for, at hvis filmområdet skal tilføres yderligere støtte, bør den være rettet mod danske filmproduktioner, og ikke udenlandske, kommercielle filmproduktioner som for eksempel ‘James Bond’, der har fået produktionsrabat i Norge. 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Skriver og redigerer nyheder, kommentarer, analyser og baggrundsartikler om alt inden for kulturbranchen. Skriv til mig på birgitte@kulturmonitor.dk med alle former for input, der kan være med til at gøre Kulturmonitor til Danmarks bedste kulturmedie.

Ny abonnent? Bestil abonnement

Log ind test