TOP

Aldrig sket før i festivalens historie: Alt udsolgt fire måneder før tid

Festivalmarkedet bugner med nye tiltag og gode tilbud som aldrig før, men nogle festivaler har så godt fast i deres kernepublikum, at deres gæster bliver ved med at vende tilbage år efter år. 

En af de gamle festivaler med en succes, der bare bliver større og større, er Danmarks største endagsfestival, Rock Under Broen, der i 30 år har fundet sted under Lillebæltsbroen ved Middelfart. 

Søndag den 3. februar blev den sidste af de i alt 20.000 billetter til dette års festival således solgt, og for første gang kan Rock Under Broen melde alt udsolgt hele fire måneder, før det går løs den 8. juni, skriver Fyens Stiftstidende.

“Sidste år havde vi udsolgt en uge før, i år har vi øget antallet af billet med 2500 og kan alligevel melde udsolgt fire måneder før, det er aldrig sket før i Rock Under Broens historie,” siger festivalleder Bent Frandsen til avisen.

Det massive forsalg betyder, at billetterne er solgt til en billigere gennemsnitspris i år end tidligere, nemlig 400 kroner. Det giver en manglende indtægt på omkring en halv million kroner. 

“Men det tager vi gerne med, for nu er der ro omkring økonomien, og med otte millioner kroner fra billetsalget er udgifterne til musik, scene og andre ting allerede nu dækket ind. Overskuddet får vi fra salget af mad og drikke, så det tegner rigtig fornuftigt,” siger Bent Frandsen, der forklarer succesen med god markedsføring af et godt produkt.

“Folk får rigtig megen god musik for 400 kroner under broen. Til sammenligning skal man give 1500 kroner for en dagsbillet i Skanderborg. Det budskab har vi været gode til at få ud.”

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk