TOP

Aarhus Universitetsforlag ansætter tidligere direktør på Gads Forlag som ny forlagschef

I 2018 stoppede Ulrik Hvilshøj som direktør på Gads Forlag. Over det seneste år har han været tilknyttet Aarhus Universitetsforlag som konsulent, men den position bliver fra 1. juni skiftet ud med stillingen som ny forlagschef. Det oplyser forlaget i en pressemeddelelse.

”Det er en stor kapacitet, vi nu trækker ind på forlaget. Og med den udvikling, virksomheden er inde i, er der brug for nye kompetencer på flere pladser,” udtaler administrerende direktør for Aarhus Universitetsforlag Carsten Fenger-Grøndahl.

Ansættelsen sker som en del af et strategiskifte, hvor forlaget skal udvikles til et egentligt mediehus. Forlaget har planer om at lave nyhedsmediet Vid&Sans og er desuden medejer af radioproduktionsselskabet Videnslyd, der blandt andet står bag et dagligt vidensmagasin til Radio4.

”Vi er på to år gået fra at være et bogforlag til at være et mediehus – med en særlig profil inden for vidensformidling”, siger Carsten Fenger-Grøndahl. 

På jagt efter ny marketingchef

De mange publiceringskanaler spiller også ind, når der skal rekrutteres en ny marketingchef, efter at Marianne Lenler skifter til Gutkind 1. juni. 

”I 2021 skal vores markedsføring ikke kun fokusere på bøger, men favne en række medier – og også gerne være international, for forlaget har i 2020 etableret flere udgivelsessamarbejder hen over Atlanten,” udtaler Carsten Fenger-Grøndahl.

Det bliver en central opgave for den nye forlagschef at opbygge flere internationale bogserier i samarbejde med redaktørerne.

”Aarhus Universitetsforlag blev også hårdt ramt i 2020, men fordi vi sælger bøger både til den akademiske verden og til den brede befolkning, klarede vi os bedre igennem året end de fleste af de amerikanske universitetsforlag, vi sammenligner os med,” fortæller Carsten Fenger-Grøndahl og fortsætter: 

”Vi har lagt de røde tal bag os. Nu lysner det på begge sider af Atlanten. Der er en enorm virketrang og vilje til samarbejde, og aktuelt har vi sammen med amerikanske forlag 20 titler skrevet af danske forskere på vej ud på det globale marked.” 

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk