Åbent brev til S: Lad os lave en kaffeklub på Kunsthal Charlottenborg

Kære Henrik Sass Larsen, Kaare Dybvad Bek og Mogens Jensen

Jeg kan læse, at Socialdemokratiet i en artikel indbyder kunstnere og kunstmiljøet til dialog. Den dialog indgår jeg meget gerne i. Ikke mindst efter at have læst, at fremtrædende socialdemokrater mener, at partiet skal arbejde på en ny kulturpolitik fordi “der er for meget fokus på opera og for lidt på popmusik og bingo”.

Jeg deler Socialdemokratiets ønske om at få kunsten ud i hele landet og til hele befolkningen. Jeg er selv oplært i public service, hvor ideen altid har været, at få det bedste ud til de fleste. Den filosofi var for mig at se også grundtanken, da Statens Kunstfond blev oprettet af en socialdemokratisk kulturminister i 1960’erne, som ville sørge for, at den bedste kunst kom ud til folket.

Siden har stort set enhver by i Danmark fået kunst gennem Statens Kunstfond. Selv voksede jeg op i Odense, og min kunstinteresse blev vakt allerede som dreng, da jeg oplevede Sonja Ferlov Mancoba, Robert Jacobsen og Svend Wiig Hansen bare for at nævne nogle få af de mange kunstnere, der var opstillet værker af midt i Odense by på det offentliges regning. Tak for det!

Gennem min skole kom jeg også på Odense Teater, Fyns Kunstmuseum og Brandts Klædefabrik. Også alt sammen offentlige institutioner med professionelle kunstnere som kom folket – som mig og mine skolekammerater – til gode. Vi kom også på skolens og byens biblioteker med uddannede bibliotekarer, som kunne rådgive om både de bedste tegneserier, den største litteratur og den nye musik. Fra Tintin til Kongens Fald og Sex Pistols. Også det var finansieret af offentlig kulturstøtte – og tak for det!

Det er naturligvis god stil, at Socialdemokratiet melder deres politik klart ud inden valget, og fordelingen af de få kulturmidler staten efterhånden afsætter på finansloven kan man jo altid diskutere. Men hvis Socialdemokratiets nye kulturpolitik består i at give folket bingo i stedet for professionel kunst, så må jeg indrømme, at jeg synes I svigter befolkningen. I stedet for at gå ned i ambitionsniveau på kunstens vegne, synes jeg hellere I skulle gå op i ambitionsniveau på udbredelsens vegne.

For den danske befolkning vil faktisk gerne den professionelle kunst. De fleste kulturinstitutioner oplever i disse år publikumsmæssig fremgang. Både Det Kongelige Teater, Statens Museum for Kunst, Nationalmuseet, DR Symfoniorkestret og mange andre institutioner arbejder også på at komme ud i landet med kunstneriske tilbud i verdensklasse.

Selv har vi på Kunsthal Charlottenborg sammen med Heartland arrangeret en kunstudstilling, der de kommende måneder vises på busstoppesteder, togstationer og på gågader over 600 steder i hele Danmark.

Udstillingen hedder ’It’s Urgent!’ og består af værker skabt af nogle af verdens mest anerkendte kunstnere – bl.a. danske Olafur Eliasson. Udstillingen er sammensat af stjernekurator og direktør på Serpentine Galleries i London, Hans Ulrich Obrist, der flere gange er kåret som nr. ét på det internationale kunstmagasin ArtReviews Top 100 liste over de mest indflydelsesrige personer i kunstverdenen globalt.

Det synes jeg er et bud på en ambitiøs måde at forsøge at få kunsten ud til folket på. Havde vi råd ville vi også gerne udbrede udstillingen gennem målrettet formidling til alle landets folkeskoler. Den slags initiativer kunne Socialdemokratiet passende sætte i system og sikre mere af gennem finansiering. På den måde kunne I være med til at sørge for, at endnu flere får glæde af det bedste. Bingo og popmusik skal vi nok selv finde.

Som sagt tager jeg gerne imod jeres invitation til dialog, så lad os i den socialdemokratiske ånd lave en kaffeklub på Kunsthal Charlottenborg, hvor vi på tværs af partier og institutioner taler om, hvordan vi får kunsten ud til endnu flere!

Michael Thouber — Direktør Kunsthal Charlottenborg

Journalist og redaktør på Kulturmonitor. Jeg skriver nyheder, debat, analyser og baggrundsartikler om kunst og kultur med fokus på branchen, forretningen og beslutningstagerne. Modtager meget gerne alle former for ris, ros, tips og kommentarer på lars@kulturmonitor.dk